Dziecięca matematyka Numicon
- Czym jest matematyka Numicon ?
Matematyka Numicon to brytyjska metoda nauczania matematyki, która wykorzystuje zestaw kolorowych klocków, wyprofilowanych kształtów, reprezentujących liczby od 1 do 10. Zostały one zaprojektowane z myślą o dziecięcych strategiach uczenia się, oparte na naturalnym rozwoju myślenia matematycznego. Wielką zaletą kształtów Numicon jest ich multisensoryczność, a więc wykorzystywanie kanału wzrokowego (kształt, kolor), a także taktylnego (otwory w kształtach). Numicon może być również używany do przedstawiania koncepcji matematycznych, takich jak operacje matematyczne, relacje liczbowe i inne.
- Jakie są założenia metody?
Dzięki klockom Numicon dziecko ma możliwość zastosowania sensorycznych doświadczeń, aby ułatwić zrozumienie abstrakcyjnych koncepcji matematycznych. Ich celem jest stworzenie w umyśle dziecka obrazu liczby i jej wartości – poprzez nadanie jej wyobrażenia w postaci klocka o konkretnym rozmiarze, kolorze i ilości dziurek. Ten obraz pozwala na szybkie szacowanie wielkości oraz wprowadzanie kolejności, pojęć większy, mniejszy a także na podstawowe działania dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia.
- Dlaczego właśnie metoda Numicon ?
Klocki Numicon nie tylko jasno przedstawiają abstrakcyjne dla dzieci pojęcia liczb, ale także stanowią ciekawe narzędzie do nauki i zabawy. Można wykorzystywać je podczas wielu zabaw na przykład w piasku, wodzie, czy na dywanie. Mogą być również używane w codziennych czynnościach, chociażby podczas posiłków. Dzięki nim nauka matematyki staje się przyjemna i skuteczna. Metoda ta również może pomóc w rozwijaniu umiejętności komunikacji matematycznej i budowaniu pewności siebie w dziedzinie matematyki.
Klocki Numicon są szeroko wykorzystywane w nauczaniu matematyki na całym świecie, zarówno w szkołach publicznych, jak i w placówkach integracyjnych oraz specjalnych.
- Dla kogo jest przeznaczona matematyka Numicon?
Metoda Numicon jest przeznaczona głównie dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, ale może być stosowana również w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.