Nauka czytania metodą krakowską


Czytam i Liczę – nauka czytania:

Nauka czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną, czyli t.zw. metodą sylabową dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym.

– zajęcia indywidualne oraz w małych grupach,

– opieka wykwalifikowanego, doświadczonego pedagoga

Dowiedz się więcej:

Czym jest metoda symultaniczno-sekwencyjna?

Głównym założeniem metody symultaniczno-sekwencyjnej, zwaną potocznie sylabową jest nauka czytania sylabami. Jej autorką jest prof. Jagoda Cieszyńska i stanowi część popularnej metody krakowskiej. Staje się ona coraz bardziej popularna, ponieważ odpowiada naturalnemu procesowi nabywania języka. Już gaworzące dziecko zaczyna posługiwać się podstawowymi sylabami  (ma, ga, ba), naturalne więc wydaje się wprowadzanie sylab w nauce czytania. 

Jakie są etapy nauki czytania sylabami?

Nauka czytania sylabami naśladuje etapy rozwoju mowy dziecka (od samogłosek, sylab, przez wyrażenia dźwiękonaśladowcze do wyrazów i zdań).W nauce czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną wyróżnia się następujące etapy:
Etap I – od samogłosek prymarnych (A, do sylaby otwartej
Etap II – od sylaby otwartej do pierwszych wyrazów
Etap III – czytanie sylab zamkniętych
Etap IV – czytanie nowych sylab otwartych i zamkniętych
Etap V – samodzielne czytanie tekstów

Ćwiczenia na każdym z pięciu etapów nauki czytania realizowane są według reguły: powtarzanie – rozumienie – nazywanie.

Kiedy dziecko może rozpocząć naukę czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną?

Dziecko gotowe do podjęcia nauki czytania metodą krakowską powinno prawidłowo dokonywać analizy i syntezy wzrokowej (memory, odnajdywanie różnic i podobieństw, kategoryzowanie itp.), Powinno także rozróżniać obrazy, wykluczać niepasujące elementy materiału tematycznego (obrazki zwierząt, czy zabawek), jak i atematycznego (kształty, figury). Istotne jest także przygotowanie dziecka do dostrzegania regularności, powtarzalności, sekwencji. Stąd w Metodzie Krakowskiej taki nacisk na odwzorowanie, kontynuowanie czy układanie sekwencji (zawsze od lewej do prawej- to naturalny kierunek dla czytania).

Zdolności te pozwolą dziecku skupić się na różnicach i podobieństwach w zapisie sylab, liter.

Dla kogo przeznaczona jest metoda symultaniczno-sekwencyjna?


Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania została opracowana tak, by każde dziecko, którego poziom intelektualny mieści się w granicach normy lub z nieznacznym obniżeniem sprawności intelektualnej, mogło nauczyć się czytać. Wczesna nauka czytania dotyczy również dzieci zagrożonych dysleksją, z opóźnionym rozwojem mowy.

Kiedy rozpocząć naukę metodą krakowską?

Wg prof. Jagody Cieszyńskiej najlepszym momentem na podjęcie nauki czytania to początek wieku przedszkolnego, czyli w okolicy 3 roku życia. Jest to jednak uzależnione od jego indywidualnych predyspozycji, gotowości do podjęcia nauki. Warunkiem koniecznym jest umiejętność mowy.

Dlaczego warto wcześnie zacząć naukę?

Po to, aby na etapie nauki szkolnej brak lub niedoskonałość tej umiejętności nie przeszkadzały w rozwoju poznawczym. Metoda sylabowa jest formą zabawy. Zatem jeśli dziecko jest już gotowe, dlaczego nie dać mu powodu do dumy?

Jakie są korzyści z wczesnej nauki czytania?

Wczesna nauka czytania daje dziecku wymierne korzyści:

Przede wszystkim daje możliwość znaczącego poszerzenia rozwoju poznawczego: dziecko, które nie czyta, wie tyle, ile usłyszy; dziecko czytające ma nieograniczony dostęp do wiedzy;

Wczesne czytanie jest drogą do nabycia systemu językowego (powtarzania, rozumienia i nazywania)dla dzieci z deficytami w zakresie rozwoju języka. Ponadto czytające dziecko ma znacząco ułatwiony start szkolny.

Czy dziecko nie będzie się nudzić w szkole umiejąc już czytać?

Według prof. Cieszyńskiej opanowanie sztuki czytania przed pójściem do pierwszej klasy ułatwia dziecku odnalezienie się w nowej, niełatwej dla niego sytuacji, pozwala skupić się na innych zadaniach i wyzwaniach, które postawi przed nim szkoła oraz wpływa na pozytywny obraz własnej osoby.

Jak długo trwa nauka czytania?

Proces nauki czytania zależy od wielu czynników. Wśród nich należy wymienić przede wszystkim tempo uczenia, motywacje do nauki, jak i poziom aktualnego rozwoju. Metoda sylabowa jest jak wspomniałam wieloetapowa. Jeśli dziecko nie opanuje jednego, nie będzie możliwości przejścia do kolejnego. Niektóre dzieci, które dzieci potrafią opanować biegle wszystkie samogłoski w ciągu jednych zajęć, inne będą wymagały wielu powtórzeń.